AKUMULATORY W SAMOCHODACH CIĘŻAROWYCH POWINNY BYĆ I WYTRZYMAŁE I BEZAWARYJNE
Akumulatory w samochodach ciężarowych
Akumulatory do samochodów ciężarowych w odróżnieniu do osobowych różnią się na pierwszy rzut oka jednym parametrem – wielkością. Taka różnica wynika przede wszystkim z faktu, iż do uruchomienia ciężarówki potrzebna jest znacznie większa energia. Poza tym TIRY poddawane są większym wibracjom, dlatego też ich konstrukcja wewnętrzna, jak również obudowa projektowane są w taki sposób, aby opierały się większym obciążeniom.
Kluczowa kwestia - zwiększona odporność na wstrząsy
W pojazdach spełniających normę czystości spalin Euro 6 obecność dodatkowych układów oczyszczania spalin wymusił w wielu pojazdach montaż akumulatorów na tylnej osi, gdzie występuje więcej drgań. W takim miejscu najlepiej sprawdzają się akumulatory o zwiększonej odporności na wstrząsy – np. Bosch TE EFB.
Skuteczność rozwiązania TE EFB to: > dodatkowe stabilizatory mostków – mniejsze obciążenia mechaniczne > wzmocnione mocowania płyt – mniejsze ryzyko oberwania > pakiety płyt przyklejone na gorąco do dna obudowy – zwiększona odporność na wibracje > mieszalniki elektrolitu – ograniczenie rozwarstwiania elektrolitu > płyta dodatnia pokryta warstwą poliestru – zwiększona żywotność masy czynnej
Trwałość akumulatora ciężarowego
Akumulatory w samochodach ciężarowych z założenia narażone są na duże obciążenia. Jak zostało wspomniane charakteryzuje je stosunkowo duża pojemność. W TIR’ach stosuje się akumulatory o pojemności nawet 200-225A przy prądzie rozruchowym 1200-1300A, które są również odporne na głębokie rozładowanie. Gdy akumulatory są rozładowane, mogą być pozostawione na długi okres bez uszczerbku. Jeśli jednak są w dużym stopniu rozładowane, to z upływem czasu płyty będą się trwale zasiarczać. Dlatego należy unikać pozostawiania akumulatorów w stanie głębokiego rozładowania, czyli stanu naładowania poniżej 40-45%. Szczególną ostrożność należy zachować zimą przy silnych mrozach. Niska temperatura obniża pojemność akumulatorów, która przy silnych mrozach może być ograniczona nawet o połowę i dlatego warto tak gospodarować energią, by nawet przy najniższej temperaturze nie mieć problemów z rozruchem. W okresie długotrwałych, silnych mrozów warto więc pamiętać o doładowaniu akumulatorów.
Mądre gospodarowanie energią
Warto mieć świadomość, jak wielkie znaczenie ma akumulator w samochodzie ciężarowym. Akumulatory wykorzystywane w pojazdach ciężarowych powinny być i wytrzymałe i bezawaryjne. Ilość urządzeń podnoszących komfort i bezpieczeństwo pracy kierowcy stale rośnie, co wymusza zwiększone zapotrzebowanie na energię do ich prawidłowego funkcjonowania. Wobec tego wymagania stawiane akumulatorom również są coraz wyższe. Muszą one bowiem dostarczyć odpowiednią ilość energii nie tylko do uruchomienia silnika, ale również zasilić wszystkie inne urządzenia. Wiodący europejscy producenci w odpowiedzi na potrzeby branży truck stale pracują i udoskonalają swoje technologie by sprostać wymaganiom rynku, m.in. zapobiegając skutkom silnych drgań dostosowują się do nowego europejskiego standardu V4 – w ramach którego przeprowadzane są ekstremalne testy wibracji.
Czym kierować się przy wyborze akumulatora
Nieplanowana przerwa w użytkowaniu samochodu ciężarowego oznacza straty finansowe, potencjalne kary ujęte w kontrakcie a w konsekwencji utratę renomy i klienta. W związku z tym należy pamiętać o dbaniu i regularnych wymianach tej części samochodu. Szukając odpowiedniego dostawcy powinniśmy wziąć pod uwagę jedynie rzetelne firmy.
W ofercie MARTEX m.in. akumulatory marki: BANNER, BOSCH, EXIDE, MTX, Varta oraz ZAP Piastów. Aby poznać ofertę w zakresie akumulatorów należy odwiedzić oddziały MARTEX lub stronę: www.martextruck.pl.