12 październik 2023
EURO NCAP DLA SAMOCHODÓW CIĘŻAROWYCH
W 2021 R. EURO NCAP WPROWADZIŁO OCENĘ BEZPIECZEŃSTWA SAMOCHODÓW DOSTAWCZYCH, ABY ZAPEWNIĆ INFORMACJE DOTYCZĄCE BEZPIECZEŃSTWA DLA MENEDŻERÓW FLOT. ROK PÓŹNIEJ, KIEDY EURO NCAP PONOWNIE ZBADAŁO WYNIKI SAMOCHODÓW DOSTAWCZYCH, ZGŁOSZONO ZNACZNĄ POPRAWĘ W DZIEDZINIE WYPOSAŻENIA I DOSTĘPNOŚCI SYSTEMÓW PODNOSZĄCYCH BEZPIECZEŃSTWO.
W 2023 roku Euro NCAP zrobiło kolejny krok i zaostrzyło kryteria ocen samochodów. Opublikowano wyniki dla osiemnastu samochodów dostawczych, które zostały przetestowane w nowych warunkach. Fiat Ducato, który w zeszłym roku otrzymał najwyższą ocenę - platynową, po raz kolejny znajduje się na szczycie listy, ale spada ze względu na zaostrzenie warunków oceny osiąga wynik złoty. Nissan Interstar zachowuje swoją pozycję i nadal jest oceniany jako niezalecany ze względu na brak systemów unikania kolizji. Zgodnie z planami Euro NCAP do 2026 r. samochody dostawcze będą miały takie same wymagania odnośnie systemów ADAS jak samochody osobowe, a ocena furgonetek będzie odtąd uwzględniać tylko standardowe wyposażenie na wszystkich rynkach europejskich. Euro NCAP wkrótce rozszerzy badanie bezpieczeństwa na rynku flotowym, wprowadzając system oceny dla pojazdów ciężarowych (HGV).
Wyniki obejmują Forda Transita, który podobnie jak Fiat Ducato uzyskał ocenę złotą. Mercedes-Benz Vito spada ze złotego do srebrnego, gdzie dołącza do Mercedesa Sprintera, Volkswagena Transportera, Renault Trafica, Nissana Primastara i Volkswagena Craftera. Te, które uzyskały ocenę brązową, to Citroën Jumpy (znany jako Dispatch w Wielkiej Brytanii), Citroën Jumper (Relay), Iveco Daily, Opel/Vauxhall Vivaro, Opel/Vauxhall Movano, Peugeot Expert, Peugeot Boxer, Renault Master, Toyota PROACE.
Samochody dostawcze nie mają wyższego wskaźnika wypadków niż inne pojazdy, ale wypadki z udziałem samochodów dostawczych są zwykle poważniejsze dla innych pojazdów uczestniczących w wypadku i niechronionych użytkowników dróg. Euro NCAP zauważyło, że technologia ADAS może pomóc w skutecznym zapobieganiu lub łagodzeniu skutków tych zdarzeń. Jednak samochody dostawcze często nie są odpowiednio wyposażone w najnowocześniejszą technologię. Nowe kryteria Euro NCAP dotyczące ocen samochodów dostawczych wynoszą ADAS na wyższy poziom, z większym naciskiem na niechronionych użytkowników dróg, w tym bezpieczeństwo pieszych, z naciskiem na scenariusze nocne i rowerzystów, a także wprowadzenie jednego nowego scenariusza zderzenia samochodu dostawczego z samochodem osobowym.
Euro NCAP dla ciężarówek
Tradycyjnie dostarczając konsumentom informacji na temat bezpieczeństwa samochodów, Euro NCAP ogłosiło, że rozszerzy zakres swoich badań, aby dostarczać szczegółowych informacji na temat bezpieczeństwa ciężkich samochodów ciężarowych za pośrednictwem innowacyjnego programu klasyfikacji Truck Safe City and Highway.
Jak podkreśla Euro NCAP w swoim raporcie „Safer Trucks: on the Road to Vision Zero”, nowy system klasyfikacji Truck Safe umożliwi wszystkim zainteresowanym z branży przewozów towarowych identyfikację i ocenę poziomu bezpieczeństwa sprzętu w ich flotach.
Nie tylko zapewni to większe bezpieczeństwo kierowcom, ale stworzy rynek bezpiecznej technologii, która pozwoli producentom wprowadzać innowacje i rozwijać swoją ofertę w jasnych ramach bezpieczeństwa opartych na zasadach Euro NCAP. Miasta i władze publiczne będą mogły jasno identyfikować najlepsze pojazdy na swoich drogach i zachęcać do ich używania, a przedsiębiorstwa będą mogły łatwo określać specyfikacje pojazdów.
Rikard Fredriksson, doradca ds. bezpieczeństwa pojazdów w szwedzkiej administracji transportu (Trafikverket) i członek zarządu Euro NCAP podkreśla, że w Szwecji zderzenia czołowe, zwłaszcza z ciężkimi samochodami ciężarowymi, postrzegane są jako jedno z największych wyzwań w rozwoju bezpiecznego systemu transportu drogowego. Opierając się na pomyślnych doświadczeniach w testach samochodów osobowych Euro NCAP ratujących życie, spodziewa się, że nowy system oceny Euro NCAP dla ciężkich samochodów ciężarowych będzie silnym narzędziem w rozwiązywaniu tego ważnego problemu na drogach.
Systemy wspomagające kierowcę na celowniku
Samochody ciężarowe biorą udział w prawie 15% wszystkich śmiertelnych wypadków drogowych w UE. Ponadto ofiary wypadków w których uczestniczyły samochody ciężarowe to w 60% osoby, które nimi podróżowały. Wizja zero nie zostanie osiągnięta bez stawienia czoła wyzwaniom, jakie stawiają samochody ciężarowe na drogach. W związku z tym planuje poddawać się ocenie systemy wspomagające kierowcę takie jak
Matthew Avery, dyrektor ds. strategii badawczej, Thatcham Research podkreśla, że zaawansowane technologie wspomagające kierowcę są obecnie standardem w większości europejskich samochodów i przyczyniają się do zmniejszenia liczby wypadków o ponad 40%. Ciężkie ciężarówki mają te same wypadki, ale nie są wyposażone w tę technologię, co prowadzi do nieproporcjonalnej liczby ofiar w wypadkach z udziałem ciężkich pojazdów.
Euro NCAP uważa, że stworzenie rynku, na którym najbezpieczniejszy wybór pojazdu jest najbardziej opłacalnym wyborem pojazdu, będzie miało kluczowe znaczenie dla sukcesu. Jednym ze sposobów osiągnięcia tego celu jest powiązanie Euro NCAP z inicjatywami krajowymi, regionalnymi i lokalnymi, takimi jak lokalne ograniczenia dostępu, schematy najlepszych praktyk przewozowych, zamówienia publiczne i ubezpieczyciele w celu stworzenia zachęt. W połączeniu z bardziej solidnymi i zharmonizowanymi ramami norm technicznych stworzy to siłę nabywczą niezbędną do generowania popytu na bezpieczniejsze pojazdy, których potrzebują producenci, jeśli chcą połączyć innowacyjność i sukces komercyjny.
Podwójne badanie
W kwestii ciężarówek nie można uzyć stwierdzenia „One size fits all”, ponieważ wiele samochodów ciężarowych porusza się tylko po miastach, a niektóre tylko po autostradach lub drogach szybkiego ruchu. Dla wywrotek 4- osiowych niekoniecznie trzeba sprawdzać kryteriów związanych z jazdą autostradową, ponieważ najczęściej można je spotkać w terenach budów.
Doprowadziło to do innowacyjnej koncepcji Euro NCAP polegającej na podwójnej ocenie dla środowiska miejskiego i autostradowego. Wszystkie pojazdy zostaną ocenione według obu zestawów kryteriów. Jeśli operatorzy pojazdów kupują pojazd do określonego zastosowania, muszą jedynie wziąć pod uwagę odpowiednią ocenę. Tylko pojazdy ogólnego przeznaczenia wymagają dobrych wyników w obu kategoriach.