10 październik 2020
JAK WYMIENIĆ AKUMULATOR W CIĘŻARÓWCE ?
NOWOCZESNY SAMOCHÓD POTRZEBUJE DO SPRAWNEGO FUNKCJONOWANIA DUŻEJ ILOŚCI ENERGII ELEKTRYCZNEJ. JEST ONA KONIECZNA ZARÓWNO DO PODTRZYMYWANIA SPALANIA, JAK I OBSŁUGI WIELU SYSTEMÓW NIEZBĘDNYCH DO PRACY SILNIKA I POZOSTAŁYCH PODZESPOŁÓW POJAZDU.
Prąd jest wykorzystywany chociażby do podtrzymywnia działania pompy paliwowej czy systemów wpływających na komfort pracy kierowcy, jak klimatyzacja lub nawiewy oraz ogrzewanie postojowe ułatwiające rozruch silnika podczas zimowych mrozów. Bez odpowiedniego napięcia nie będzie działała rozbudowana elektronika nowoczesnych pojazdów: od komputera nadzorującego pracę silnika aż po wszystkie systemy wspomagające jazdę - m.in. czujniki mierzące ciśnienie w oponach czy obowiązkowy w ciężarówkach tachograf. O ile jednak podczas jazdy prąd może być wytworzony wskutek pracy alternatora wprawionego w ruch przez jednostkę napędową pojazdu, o tyle do rozruchu i funkcjonowania potrzebnych urządzeń w czasie postoju potrzebne jest odpowiednie źródło zasilania. Akumulator do ciężarówkispełnia więc jedną z ważniejszych dla jej działania funkcji - podręcznego magazynu energii. Przyjrzyjmy się bliżej działaniu akumulatora, zobaczmy, do czego jest potrzebny, oraz sprawdźmy, co wiąże się z jego wymianą.
Akumulatory w pojazdach ciężarowych
Podpięcie ciągnika i naczepy to ostatni element przygotowań przed wyruszeniem w drogę. Zanim będzie to możliwe, warto poświęcić czas na dokładne sprawdzenie ładunku oraz stanu technicznego naczepy. Warto pamiętać, że prawo przewozowe dopuszcza dytuacje, w których za prawidłowy załadunek i zabezpieczenie ładunku odpowiada nie jego nadawca, a przewoźnik. Nawet jednak wówczas, gdy zgodnie z zawartą umową za wszystkie czynności związane z załadunkiem odpowiada firma, która zleca przewóz, kierowca powinien dokładnie sprawdzić, czy rozmieszczenie i unieruchomienie elementów ładunku zostało wykonane właściwie.
Przede wszystkim ważne jest skontrolowanie stanu naczepy. Do podstawowych czynności należy sprawdzenie plandeki, jej naciągu oraz mocowań. NIe może być pęknięć, ponieważ przy większej prędkości mogą one rozerwać materiał, a zbyt luźna plandeka powoduje zwiększone opory powietrza i potencjalne większe problemy przy silnym wietrze. Równie istotne jest pozbycie się z naczepy gromadzących się na niej wody, śniegu i lodu. Zagrażają one trwałośći plandeki, a w razie jej uszkodzenia mogą doprowadzić do zamoczenia ładunku. Większym problemem - zwłaszcza w przypadku logu i śniegu - jest jednak fakt, że spadając na drogę mogą doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Bryła lodu czy zmrożonego śniego może poważnie zranić przechodnia albo kierującego innym pojazdem.
Jak podłączyć naczepę do ciągnika siodłowego?
Naczepa, która będzie sprzęgana z ciągnikiem siodłowym, powinna być ustawiona na płaskiej powierzchni, najlepiej w taki sposób, by połączenie z pojazdem odbywało się pod kątem zbliżonym do 0. Naczepa powinna być zabezpieczona przed przemieszczeniem się za pomocą podłożonych pod koła klinów oraz z włączonym hamulcem postojowym, uruchamianym przez wyciągnięcie zaworu parkująco-luzującego. Obie te kwestie powinny być skontrolowane w pierwszej kolejności. Następną operacją, którą musi wykonać kierowca, jest otwarcie uchwytu siodła przez wyciągnięcie rączki na kilkanaście centymetrów i zwolnienie tym samym blokady. Przy tej czynności warto sprawdzić, czy wszystkie elementy siodła są w odpowiednim stanie i nie noszą widocznych oznak uszkodzeń.
Kolejnym etapem jest podjechanie ciągnikiem do naczepy i ustawienie się w jednej osi. Kierowca powinien zadbać o to, by ciągnik był obniżony w stosunku do krawędzi naczepy o kilkadziesiąt milimetrów, regulując pilotem położenie tylnych osi i podnosząc lub opuszczając siodło w zależności od potrzeb. Sworzeń królewski naczepy powinien znajdować się w osi wcięcia siodła tak, by po podjechaniu był on w odpowiednim położeniu. Cofając ciągnik, kierujący umieszcza sworzeń w uchwycie, a pod naciskiem mechanizm zostaje zablokowany.
Po wyłaćzeniu silnika ważne jest sprawdzenie czy blokada połączenia zadziałała prawidłowo. Najlepiej zrobić to przez skontrolowanie położenia uchwytu otwierającego - wyciągnięta wcześniej rączka powinna powrócić do swej bazowej pozycji. Kolejnym krokiem jest podłączenie systemów naczepy do ciągnika. Jako pierwszą należy załączyć wtyczkę ABS lub EBS, a następnie przewody elektryczne świateł stop oraz oświetlenia podłączyć do gniazd białego i czarnego. Następnym etapem jest sprawdzenie uszczelek i złącz pneumatyki oraz podłączenie najpierw żółtego przewodu sterującego, a następnie czerwonego przewodu zasilającego do gniazda.
Ostatnim elementem jest uniesienie podpór i zablokowanie mechanizmu podnoszącego, wyciągnięcie klinów spod kół i zamocowanie ich na naczepie, a ostatecznie zwolnienie hamulca postojowego naczepy. Po tej czynności można przeprowadzić poziomowanie ciągnika, a następnie wykonać ostateczną kontrolę działania świateł i pneumatyki oraz jazdy. Po podłączeniu wszystkich instalacji warto sprawdzić prawidłowe zablokowanie siodła wykonując próbę delikatnego ruszenia do przodu.