Części do samochodów ciężarowych, przyczep i autobusów

Best Managed CompaniesTUVUETemotSdcm
10 wrzesień 2020

JAK PRZYGOTOWAĆ NACZEPĘ DO JAZDY ?

KAŻDY KIEROWCA POJAZDU CIĘŻAROWEGO POWINIEN ZWRACAĆ SZCZEGÓLNĄ UWAGĘ ZARÓWNO NA BEZPIECZEŃSTWO SAMEJ JAZDY, JAK I MAKSYMALNĄ OCHRONĘ UŻYWANEGO SPRZĘTU I ŁADUNKU.

Poruszanie się zestawem składającym się z ciągnika siodłowego i naczepy wymaga nie tylko odpowiedniej techniki jazdy, przestrzegania zasad związanych z przepisami ruchu drogowego oraz ścisłą kontrolą czasu pracy, ale również właściwego przygotowania pojazdu. Jedną z ważniejszych czynności, które należy przeprowadzić przed wyruszeniem w trasę, jest prawidłowe podpięcie naczepy. Zachowanie odpowiedniej kolejności poszczególnych czynności gwarantuje, że ani element mocujący naczepę, tzw. sworzeń królewski, ani sprzęg siodłowy ciągnika nie zostanie uszkodzony, a cały zestaw zostanie prawidłowo sprzęgnięty mechanicznie, zaś wszystkie instalacje pneumatyczne i elektryczne będą miały zasilanie. Przyjrzyjmy się bliżej, jak wygląda procedura sprawdzania naczepy i jej podpinania do ciągnika.  

Wstępne przygotowanie i oględziny naczepy oraz ciągnika

Podpięcie ciągnika i naczepy to ostatni element przygotowań przed wyruszeniem w drogę. Zanim będzie to możliwe, warto poświęcić czas na dokładne sprawdzenie ładunku oraz stanu technicznego naczepy. Warto pamiętać, że prawo przewozowe dopuszcza dytuacje, w których za prawidłowy załadunek i zabezpieczenie ładunku odpowiada nie jego nadawca, a przewoźnik. Nawet jednak wówczas, gdy zgodnie z zawartą umową za wszystkie czynności związane z załadunkiem odpowiada firma, która zleca przewóz, kierowca powinien dokładnie sprawdzić, czy rozmieszczenie i unieruchomienie elementów ładunku zostało wykonane właściwie.

Przede wszystkim ważne jest skontrolowanie stanu naczepy. Do podstawowych czynności należy sprawdzenie plandeki, jej naciągu oraz mocowań. NIe może być pęknięć, ponieważ przy większej prędkości mogą one rozerwać materiał, a zbyt luźna plandeka powoduje zwiększone opory powietrza i potencjalne większe problemy przy silnym wietrze. Równie istotne jest pozbycie się z naczepy gromadzących się na niej wody, śniegu i lodu. Zagrażają one trwałośći plandeki, a w razie jej uszkodzenia mogą doprowadzić do zamoczenia ładunku. Większym problemem - zwłaszcza w przypadku logu i śniegu - jest jednak fakt, że spadając na drogę mogą doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Bryła lodu czy zmrożonego śniego może poważnie zranić przechodnia albo kierującego innym pojazdem.  

Jak podłączyć naczepę do ciągnika siodłowego?

Naczepa, która będzie sprzęgana z ciągnikiem siodłowym, powinna być ustawiona na płaskiej powierzchni, najlepiej w taki sposób, by połączenie z pojazdem odbywało się pod kątem zbliżonym do 0. Naczepa powinna być zabezpieczona przed przemieszczeniem się za pomocą podłożonych pod koła klinów oraz z włączonym hamulcem postojowym, uruchamianym przez wyciągnięcie zaworu parkująco-luzującego. Obie te kwestie powinny być skontrolowane w pierwszej kolejności. Następną operacją, którą musi wykonać kierowca, jest otwarcie uchwytu siodła przez wyciągnięcie rączki na kilkanaście centymetrów i zwolnienie tym samym blokady. Przy tej czynności warto sprawdzić, czy wszystkie elementy siodła są w odpowiednim stanie i nie noszą widocznych oznak uszkodzeń.

Kolejnym etapem jest podjechanie ciągnikiem do naczepy i ustawienie się w jednej osi. Kierowca powinien zadbać o to, by ciągnik był obniżony w stosunku do krawędzi naczepy o kilkadziesiąt milimetrów, regulując pilotem położenie tylnych osi i podnosząc lub opuszczając siodło w zależności od potrzeb. Sworzeń królewski naczepy powinien znajdować się w osi wcięcia siodła tak, by po podjechaniu był on w odpowiednim położeniu. Cofając ciągnik, kierujący umieszcza sworzeń w uchwycie, a pod naciskiem mechanizm zostaje zablokowany.

Po wyłaćzeniu silnika ważne jest sprawdzenie czy blokada połączenia zadziałała prawidłowo. Najlepiej zrobić to przez skontrolowanie położenia uchwytu otwierającego - wyciągnięta wcześniej rączka powinna powrócić do swej bazowej pozycji. Kolejnym krokiem jest podłączenie systemów naczepy do ciągnika. Jako pierwszą należy załączyć wtyczkę ABS lub EBS, a następnie przewody elektryczne świateł stop oraz oświetlenia podłączyć do gniazd białego i czarnego. Następnym etapem jest sprawdzenie uszczelek i złącz pneumatyki oraz podłączenie najpierw żółtego przewodu sterującego, a następnie czerwonego przewodu zasilającego do gniazda.

Ostatnim elementem jest uniesienie podpór i zablokowanie mechanizmu podnoszącego, wyciągnięcie klinów spod kół i zamocowanie ich na naczepie, a ostatecznie zwolnienie hamulca postojowego naczepy. Po tej czynności można przeprowadzić poziomowanie ciągnika, a następnie wykonać ostateczną kontrolę działania świateł i pneumatyki oraz jazdy. Po podłączeniu wszystkich instalacji warto sprawdzić prawidłowe zablokowanie siodła wykonując próbę delikatnego ruszenia do przodu.

czytaj również
24 January 2024

CO TO JEST....HVO?

12 October 2023

W JAKI SPOSÓB SYSTEMY ADAS POPRAWIAJĄ BEZPIECZEŃSTWO POJAZDÓW CIĘŻAROWYCH?

12 October 2023

EURO NCAP DLA SAMOCHODÓW CIĘŻAROWYCH