NAPRAWA SKRZYŃ BIEGÓW W POJAZDACH UŻYTKOWYCH
Przekładnie występują w różnych typach i wariantach. W przypadku napraw pojazdów użytkowych (CV) niezależne warsztaty mogą liczyć na wysoce wyspecjalizowaną wiedzę, którą dysponuje np. ZF Aftermarket w zakresie systemów - niezależnie od tego, czy mają do czynienia z manualną, automatyczną czy zautomatyzowaną skrzynią biegów. ZF Aftermarket Service zapewnia fachową wiedzę niezbędną do profesjonalnej naprawy niemal wszystkich popularnych przekładni renomowanych producentów i dopasowania do nich części zamiennych o jakości OE.
> przyczyny błędów są zróżnicowane
bez względu na ich rodzaj, przekładnie w samochodach użytkowych podlegają dużym obciążeniom każdego dnia. Dlatego niewłaściwe użytkowanie, wadliwe części peryferyjne w pojeździe lub brak konserwacji szybko powodują uszkodzenia i kosztowne naprawy. Często pojazd wymaga jedynie wymiany drobnych elementów, które się zużyły, takich jak łożyska igiełkowe, pierścienie synchornizujące, tuleje ślizgowe lub uszczelki. Ale 80% problemów wynika z synchronizacji sprzęgła lub siłowników przekładni.
Jednym z możliwych wskaźników wadliwego sprzęgła jest niestabilna zmiana biegów. Bieg wielokrotnie przeskakuje lub odmawia załączenia. Jeśli kierowca zdoła uruchomić sprzęgło i nieodpowiednio włączy bieg, silnik pozostanie w trybie jałowym. Awarie przekładni mogą być również spowodowane zużyciem mechanicznym lub elektronicznym.
Wiele symptomów wydaje się wskazywać na uszkodzenie przekładni, ale jest spowodowane przez komponent, który jedynie z nią współpracuje. Przykładami są wadliwy DMF lub problem z dopływem powietrza. Eksperci ZF Aftermarket wyjaśniają, że ważne jest wykluczenie tych źródeł błędów przed przeprowadzeniem naprawy przekładni.
> krok po kroku: naprawa przekładni CV
ZF Aftermarket jasno określił swój profesjonalny i ustrukturyzowany proces naprawy przekładni: diagnozowanie błędów, czyszczenie, analiza, demontaż i naprawa lub wymiana części zamiennych w razie potrzeby.
> krok 1: diagnoza i interpretacja danych pojazdu
podstawą rzetelnej diagnozy jest odczyt pamięci błędów i fachowa interpretacja wszystkich istotnych danych pojazdu. ZF wykorzystuje jednostki diagnostyczne, które wspierają profesjonalne, systematyczne rozwiązywanie problemów w całym pojeździe. Niezależnie od marki pojazdu, inteligentne rozwiązania diagnostyczne, takie jak Bosch KTS Truck, zapewniają dostęp do ogólnych danych pojazdu i odczytują kody błędów wszystkich elementów sterowania.
Jednostka diagnostyczna ZF Testman, opracowana specjalnie dla produktów ZF, koncentruje się na technologii układu napędowego. W przeciwieństwie do innych rozwiązań diagnostycznych, system ten może być również stosowany w już zdemontowanych przekładniach. Tester ZF może odczytywać dane elektroniczne skrzyni biegów, sprawdzać statystyczne i dynamiczne dane pojazdu, wyodrębniać niefiltrowane informacje z pamięci błędów pojazdu, uczyć komponentów ZF i odzwierciedlać oprogramowanie poszczególnych komponentów.
> krok 2: czyszczenie przekładni za pomocą technologii piaskowania
po zidentyfikowaniu przyczyn usterki skrzynia biegów jest czyszczona. Oznacza to, że wszelkie osady i pozostałości brudu są usuwane za pomocą technologii piaskowania.
> krok 3: demontaż przekładni
następnie ZF Aftermarket bada komponenty wewnątrz przekładni. Aby to zrobić, przekładnia jest całkowicie zdemontowana, a poszczególne części sprawdzone i, jeśli jest to konieczne, zmierzone. Przekładnia hydrokinetyczna jest opróżniana, czyszczona i naprawiana lub wymieniana na nową.
> krok 4 oraz 5: naprawa i kontrola mechatroniki
naprawa i wymiana przekładni należą do podstawowych kompetencji ZF Aftermarket. ZF zyskał rozległe doświadczenie w dziedzinie przekładni przez wiele dziesięcioleci pracy nad rozwojem technologii. Dzięki temu ZF może zaoferować swoim warsztatom naprawy dostosowane do wymagań i aktualnej wartości konkretnego pojazdu. Obejmuje to szereg działań począwszy od wymiany wadliwych elementów przekładni, aż po kompletny montaż modułu wymiany, który spełnia najnowsze standardy w bieżącej produkcji wolumenowej. Po naprawie wszystkie przekładnie przechodzą końcowe testy w warunkach rzeczywistych na stanowisku badawczym ZF. Olej w automatycznych skrzyniach biegów jest podgrzewany do 75 stopni Celsjusza, aby realistycznie symulować właściwe warunki temperatury i ciśnienia.
> kroki 6 oraz 7: montaż i testy końcowe na stanowisku badawczym
po montażu przekładnia jest wypełniona świeżym olejem. ZF opracował specjalne stanowisko testowe do dokładnego testowania wycieków i działania automatycznych skrzyń biegów. Po tych testach oprogramowanie automatycznej skrzyni biegów jest resetowane, aby warsztat mógł ponownie wprowadzać dane pojazdu i zaktualizować oprogramowanie producenta po zainstalowaniu przekładni. Końcowy test po zamontowaniu w pojeździe kończy proces naprawy.
> kompetencje systemowe ZF Aftermarket
podstawowymi warunkami naprawy uszkodzeń przekładni są wszechstronna wiedza specjalistyczna i wysoki poziom wiedzy diagnostycznej dla skrzyń biegów wszystkich marek. Światowa sieć ZF Service Partner wspiera niezależne warsztaty w kompleksowych naprawach przekładni jako silny i zorientowany na jakość dostawca usług.
ZF Aftermarket oferuje również części zamienne i oleje przekładniowe w jakości OEM. Zapewnia to szybkie, profesjonalne i niezawodne naprawy, w tym wymianę o statusie produkcji seryjnej.
Aby poznać ofertę ZF Aftermarket oraz innych producentów w zakresie elementów skrzyni biegów należy odwiedzić oddziały MARTEX lub stronę: www.martextruck.pl